Ny bruker til BC? – vi viser deg hvordan

Når du får nyansatte og skal gi personen tilgang til Business Central så starter prosessen i Microsoft 365 administrasjonssenter. Etter at den nyansatte har blitt tildelt en e-post og bruker her kan man tildele lisens og importere brukeren til Business Central. Her viser vi deg prosessen steg for steg.

Steg 1

 Finn bruker i Microsoft 365 administrasjonssenter

I Microsoft 365 administrasjonssenter søker du opp brukeren du ønsker å tildele lisens til Microsoft Business Central.

Steg 2

Tildel lisens i Microsoft 365 administrasjonssenter

Deretter klikker du på brukeren og navigerer til «Lisenser og apper». For å tildele lisens til brukeren avhuker du i feltet «Dynamics 365 Business Central Premium». 

Under feltet «Dynamics 365 Business Central Premium» ser du hvor mange tilgjengelige lisenser selskapet har å tildele. Dersom det er null lisenser igjen så må vi i Auzilium bli varslet slik at vi kan få bestilt opp ytterligere lisenser. I dette tilfellet har vi 1 lisens av 49 lisenser tilgjengelig til nye brukere. Når du har avhuket for at brukeren skal ha lisens så husk å trykke «Lagre endringer». Vi skal nå hoppe inn i BC for å importere brukeren fra administrasjonssenteret og inn i BC. 

Steg 3

Gå til «Brukere» i Business Central

Søk opp «Brukere» i Business Central. Jeg anbefaler at du bruker hurtigtast «Alt+Q» for å få opp søkebildet

 

Steg 4

Importer brukere fra administrasjonssenter til BC

I skjermbildet «Brukere» navigerer du til Prosess -> Oppdater brukere fra Microsoft 365. 

Når du har trykt på knappen så følger du stegene i veiviseren.

Da vil brukeren importeres til BC. 

Steg 5

Brukeren er på plass i BC og klar for ytterligere oppsett

Da er brukeren på plass i BC.

Brukeren bør nå tilpasses ytterligere i BC iht. : 

  • Tillatelser
  • Brukeroppsett
  • Rollesenter
  • Språk og tidssone
  • Selskaper brukeren skal ha tilgang til

Disse momentene vil bli vist i en senere nyhet.