Nå kan du sende Mva-meldingen til Skatteetaten direkte fra Business Central!
Få flyt i håndteringen av mva-meldingen!
I 2022 kom det en ny mva-melding som erstattet mva-meldingen fra 2017. Den nye mva-meldingen bygges opp basert på selskapets rapporteringsplikt og har ligget i BC siden 2022. Og nå kan du endelig få 100% flyt i håndteringen av mva-meldingen ved å både opprette, sende inn og innhente kvittering/betalingsinformasjon fra Skatteetaten uten å forlate Business Central. Her viser vi deg hvordan!
For å få på plass elektronisk innsending av den nye mva-meldingen så skiller vi på kunder:
- som ikke har satt opp bruk av den ny mva-oppgaven
- og de som bruker den nye mva-meldingen, men som ikke har tatt i bruk elektronisk innsending
NB! Elektronisk innsending av Mva-melding ligger ikke klart i BC pt., men vil bli oppdatert ifm. oppgradering til versjon 24 av Business Central. Dersom man ønsker det raskere så ta kontakt med din konsulent slik at løsningen blir tilgjengelig for deg i løpet av kort tid.
Kunder som ikke har tatt i bruk mva-meldingen fra 2022 har følgende prosess de må igjennom:
- Lage nr. serier for bruk av den ny mva-meldingen
- Gjennomgang av SAF-T koder i Mva-bokføringsoppsett
- Oppsett i MVA-rapportoppsett
- Gjennomfør «Assistert oppsett»
- Kontroller oppsett i «Mva-oppgaver»
- Opprett Mva-melding i «Omsetningsoppgaver»
- Avstem tallene i ny Mva-melding mot «Omsetningsoppgave 2017»
- Send inn mva-oppgave
- Hente kvittering for innsendt mva-oppgave og betalingsinformasjon
Prosessen for kunder som ikke har satt opp den nye mva-meldingen har noen kritiske steg og du bør ta kontakt med Auzilium for bistand med oppsett og første gangs innsending av mva-meldingen.