Pivotering sa du?…gjør det i BC da vel!
Microsoft har lansert muligheten for å gjøre analyse og pivotering av informasjon direkte i BC. Dette vil effektivisere og bedre kvaliteten av analysen da du slipper å ta tallene ut i Excel for deretter å gjøre manuelle beregninger.
Store muligheter med analysemodulen
Analysemodulen muliggjør analyse av data direkte på en side i BC uten å måtte generere en rapport eller bruke Excel. Den er en interaktiv og allsidig måte å kalkulere, summere og undersøke data/informasjon på i BC. Modulen gjør at du kan lage flere «arkfaner med analyser» med ulike typer analyser som vil kunne erstatte genereringen av flere rapporter for å dekke samme analysebehov.
På sider (på engelsk: pages) i Business Central så har vi fått en «radioknapp» som slår på eller slår av analysemodus på den enkelte side. Her ser vi siden for bokførte salgsfakturaer hvor analysefunksjonen er av:
Når du skrur på analysefunksjonen, får du følgende skjermbilde:
I rød firkant ser vi at analysemodus er aktivert og ved rød pil ser vi at det er opprettet en «arkfane» som heter «Analyse 1». Ved å trykke på «plusstegnet» så kan du opprette flere analyser slik at man kan lagre ulike analyser for å synliggjøre flere aspekter av tallgrunnlaget. Tallgrunnlaget som er resultatet av analysen vises i gul firkant og grunnlaget for analysen dvs. kolonnene som skal være med og visning av presentasjonen av tallene er i grønn firkant.
Vi vil vise denne funksjonaliteten ved å lage en analyse. Analysen vi skal lage er følgende:
- Utestående fordringer
- Per måned
- Per kunde
Vi vil gjøre det på følgende måte:
- Definere hvilke kolonner som skal være med i analysen
- Definere hvilke linjer som skal presenteres i analysen
- Sette filter for å ta bort «støy» i tallmaterialet for analysen
1. Definere kolonner for analysen
Når analysemodus er på så navigerer du til høyre i skjermbildet og angir hvilke kolonner du skal ha med i analysen. Analysen vi skal se på er utestående beløp per måned per kunde og trenger ikke så mange kolonner.
Det første jeg gjør er å fjerne alle kolonnene som ligger fremme og bygger opp analysen med de kolonnene jeg selv ønsker. Det gjør jeg ved å blanke ut boksen ved siden av søk-feltet:
Deretter avhuker jeg for kolonnen jeg ønsker å ha med i analysen:
- Fakturanummer
- Kundenavn
- Forfallsdato
- Forfallsdato måned
- Beløp
- Beløp inkl mva
- Restbeløp
Da blir visningen i analysen slik som vi ser i dette bildet.
Tallgrunnlaget er nå på plass, men det er jo litt «støy» da den viser alle fakturaer uten noen form for organisering. Det retter jeg på ved å kategorisere presentasjonen av linjene i neste steg.
2. Definere linjene i analysen
For å lage «orden» i presentasjonen av tallgrunnlaget så velger vi å presentere tallen i følgende hierarki:
- Måned
- Kunde
- Kunde
- Kunde
- Måned
- Kunde
- Kunde
Det gjør du ved å gå til området «Radgrupper». Her bruker du «dra-og-slipp» på felter iht. ønsket visning i listen.
I rød firkant har jeg plasser feltene «Forfallsdato måned» og «Kundenavn». Jeg ønsker at måned skal vises som inndeling før kunder og da må feltet «Forfallsdato måned» ligge øverst i «Radgrupper». I grønn firkant ser vi presentasjonen hvor inndelingen er per måned og deretter hver kunde med bokførte salgsfakturaer innenfor den enkelt måned.
Det er jo fortsatt litt støy i analysen da jeg ser at det er flere poster som fremkommer med 0 i kolonnen «Restbeløp» og disse linjene er vi jo ikke interessert i. Vi ønsker kun å se kunder som ikke har betalt utestående til oss. Vi rydder opp i tallgrunnlaget ved å sette filter på beløpsverdi i neste steg.
3. Filtrere tallgrunnlaget
Analysen vår skal undersøke utestående fakturabeløp per måned per kunde og vi ønsker da å fjerne de oppgjorte bokførte salgsfakturaene. Det gjør du ved å sette et filter. For å sette et filter klikker du på «Analysefiltre» som vises til høyre i skjermbilde, deretter blar du i listen for å finne et passende filter:
I tillegg så ønsker vi kun å se utestående salgsfakturaer som ikke har blitt kansellert eller lukket. Det gjør vi ved å sette ytterligere filter.
Da er datagrunnlaget ferdig og det viser utestående salgsfakturaer i 2023 kategorisert per måned per kunde. I tillegg så kan du gjøre ytterligere analyser av tallene ved å skru på «Pivotmodus».
Forutsetninger for bruk av analysemodulen i BC
Det er noen begrensninger for bruk av analysemodulen i BC. De er:
- Analysemodulen håndterer maks 100 000 linjer i en analyse. Her anbefales det at man begrenser antall linjer med for eksempel å filtrere på bokføringsdato.
- Har du satt filter på siden du utfører analysen på så vil det begrense datagrunnlaget du utfører analysen på
- Analysen du oppretter gjelder kun din bruker, men du kan dele analysen med andre brukere ved å bruke «Kopier kobling».