Opprydding av kundereskontroen – Manuell utligning av kundeposter

I Business Central er det automatikk på utligning av kundeposter når man bokfører innbetalingen i innbetalingskladden, men hva gjør du dersom det gjenstår åpne kundeposter du ønsker å lukke? Da kan du utligne postene manuelt. Vi viser deg hvordan!

Steg 1 – Gå til kunden du skal rydde i

I dette eksemplet skal vi rydde i reskontroen til «Adatum Corporation». Du finner førstørrelsesglasset til høyre i skjermbildet eller bruker hurtigtasten «Alt+Q» og søker etter «kunder».

I kundelisten finner du selskapet «Adatum Corporation» og trykker på «kundenr.» for å komme inn på kundekortet:

Steg 2 – Naviger fra kundekort til åpne kundeposter

På kundekortet finner du feltet «Saldo (LV)» og trykker på beløpet for å komme til kundepostene.

Alternativt kan du velge å benytte hurtigtast «Ctrl+F7» for å komme inn til kundepostene.

Steg 3 – Utligning av poster manuelt

Du lokaliserer deretter postene du ønsker å utligne. Kundeposter som er åpne vil ha «Ja» i filteret «Åpen».

Deretter markerer du posten du ønsker å utligne og velger menypunktet Prosess -> Utlign poster

Vi ser vår markerte linje i kundepostene i øvre del av skjermbildet (rød firkant) og listen over poster vi kan utligne mot i nedre del av skjermbildet (grønn firkant).

Deretter finner du posten du skal utligne mot og angir en «Utlignings-ID». Utlignings-IDen kan angis ved å bruke menypunktet Prosess -> Angi utlignings-ID eller bruke hurtigtasten «Shift+F11».

Siste steg i prosessen er å utføre selve utligningen av kundeposten. Det gjør du ved å velge menypunktet Prosess -> Etterutligne eller bruke hurtigtasten «F9».

Da vil en dialogboks fremkomme. Her trykker du «OK» og utligningen er nå utført.

Steg 4 – Se at utligningen er utført

Når utligningen er utført så kan du se det ved å se på kundepostene. Da vil kundepostene vises slik:

På kundepostene til «Adatum Corporation» vil det nå ikke være noen linjer vises når filteret «Åpen» har verdien «Ja». Årsaken til det er at kundeposten er utlignet dvs matchet/lukket. For å se den utlignede kundeposten kan du endre filterverdien til filteret «Åpen» til «blank»/»nei».

Her ser vi at salgsfakturaen og betalingen ligger i kundepostene med et restbeløp = 0. Det betyr at kundeposten er utlignet altså kundefordringen er gjort opp ved betaling fra kunden.

I en liste over mange kundeposter er det ikke alltid så lett å se hvilke poster som er utlignet mot hverandre, men da anbefaler vi å bruke menypunktet Oppføring -> Utlignede poster

Når du trykker på «Utlignede poster» så ser du hvilken post som er utlignet mot posten du markerte i listen over kundeposter.

Ved å følge denne oppskriften så kan man enkelte manuelt utligne kundeposter samt se hvilke poster som er utlignet mot hverandre.