
Hvorfor bruke «Ordreretur» i Business Central?
Når selskapet selger varer så bruker man «Ordre» for å kunne skille mellom levering av vare (bokføre levering) og verdsetting av varen (matching av bokført levering mot salgsfaktura). Denne prosessen bør også anvendes når kunden reklamerer på en vare og det er i denne situasjonen vi anbefaler å bruke «Ordreretur».
Generelt
I salgsprosessen bruker vi «Ordre» når man skal levere varer til kunde, men når kunden ønsker å returnere kjøpt vare så anbefaler vi å bruke «Ordreretur». Ved å bruke «Ordrereturer» så får du kontroll på vareflyten og skiller mellom retur av varen og verdsettelsen av varen (matching av ordreretur mot salgskreditnota).
Vi viser deg hvordan du går frem.
Da vil du se at antallet i kolonnen «Returantall som skal mottas» flyttes til kolonnen «Returantall. Levert».
Bokføringen av retur skal skje i det øyeblikket varen faktisk går inn på lager.
NB! Ved retur av varer så anbefaler vi også å legge på en «returårsak» slik at man kan spore årsaken til at varen returneres fra kunden i ettertid. Returårsak er en egen kolonne som kan hentes fram ved å tilpasse siden.

Og vi ser den finansielle effekten på finanspostene:
Kontoplanen ovenfor stemmer ikke overens med norsk standardkontoplan, men effekten er som følger:
- Vare kommer inn på lager – Økning lager med 3 800 kr
- Reduksjon salg – Salget reduserer med 4 876 kr
- Reduksjon kundefordring til Adatum Corporation med 6 095 kr
- Reduksjon skyldig utgående mva på 1 219 kr

Hvorfor ikke bare bruke salgskreditnota direkte?
Ja, du kan velge salgskreditnota direkte dersom du ikke ønsker å skille mellom mottak av varer og den finansielle effekten for mottak av varen. Å bruke salgskreditnota gir de samme effektene som en ordreretur, men du kjører da hele prosessen via et dokument uten å kunne dele opp prosessen ved mottak av varer og håndtering av den finansielle delen av transaksjonen.
Vi anbefaler å dele opp prosessen ved bruk av ordrereturer da man får bedre kontroll på vareflyten, skiller mellom vareflyt og finansiell transaksjon og det faktum at det speiler prosessen og rutinen man har for å selge varer.